Wel of geen boter op brood?

Wel of geen boter op brood?

Vet hoort net als eiwitten en koolhydraten tot de energie-leverende voedingsstoffen en is de rijkste energiebron voor ons lichaam.

De functies van de vetten zijn:

  • Zeer belangrijkste energie bron: ( 1 gram vet levert 2x zoveel energie als 1 gram eiwit of 1 gram koolhydraten) bij verbranding van 1 gram vet komt er 9 kcal energie vrij. Bij verbranding van eiwitten en koolhydraten is dit slechts 4 kcal.
  • Vetten die niet worden gebruikt worden opgeslagen in vetweefsel en vormen zo de energiereserve die bij behoefte kan worden aangesproken. Deze behoefte kan ontstaan bij bijvoorbeeld langdurig vasten.
  • Vetten die voorkomen in vetweefsel vlak onder de huid, gaan warmteverlies tegen: ze hebben een isolerende functie.
  • Vetten zijn een bestanddeel van celmembranen en vormen bestanddelen van vitamines en hormonen, zo spelen ze een rol in de stofwisseling van voedingstoffen. Vet heeft in die zin de functie van bouwstof.
  • Verschillende organen zijn omgeven door vetweefsel. Vet heeft dan een beschermende functie.
  • Vetten vormen een oplosmiddel voor de in vet oplosbare vitamines A,D,E en K. Bij een voeding die arm is aan vet, zoals sommige vermageringsdiëten, kan er te kort ontstaan aan deze vitamines

 

De behoefte aan vet en aanbevolen hoeveelheden:

De Beraadsgroep Voeding van de Gezondheidsraad heeft de volgende richtlijnen gegeven ten aanzien van de vetconsumptie:

  • Het percentage vet in voeding mag niet meer bedragen dan 30%-35% van de totale hoeveelheid energie voor mensen met overgewicht en maximaal 40% bij gezond gewicht. De minimum behoefte aan vet is 20% van de totale hoeveelheid energie.
  • De verhouding tussen verzadigd en onverzadigd vet moet zijn:
    • Verzadigd vet maximaal 10% van de hoeveelheid energie, transvet maximaal 1% van de hoeveelheid energie
    • Onverzadigd vet 20-35% van de hoeveelheid energie
  • Maximaal 12% van de hoeveelheid energie mag bestaan uit meervoudig onverzadigde vetzuren. Dit is om radicaalvorming te voorkomen.
  • Het is raadzaam de individuele consumptie van cholesterol van 33mg/ mj niet te boven te gaan

Daarom…. boter op de boterham!